GAAAH!

Åh jag blir så jäkla arg. Gick in idag för att spana in forumet inför nästa semenarie. Vi har alltså grupparbeten varannan vecka på en av mina distanskurser. SUPERBRA (!) idé att ha grupparbeten när man har en distanskurs. Känner inte folket, har kanske inte tid att sitta på dagarna och får ta all disskusion i ett jäkla forum på internet!
Tänker lägga upp frågan här bara för att visa hur jävla helvetes tråkig den är och hur mycket den här kursen suger!

I december 2007 avgjordes det så kallade Vaxholmsmålet av EG-domstolen. Beslutet väckte stor uppmärksamhet och viss bestörtning. Näringslivet ansåg att den svenska modellen underkänts av EU-domstolen. Regeringen och LO menade att EU-domstolen i huvudsak godkänt den svenska modellen men att vissa justeringar måste genomföras.  Efter många turer antogs den så kallade laval-lagen, se nedan.

Er uppgift denna gång är att redogöra för vad domstolen egentligen kom fram till. Det är som framgått ovan inte helt entydigt.

 1.    Ge först ett kort sammandrag av de lagändringar som genomförts i Sverige genom den så kallade 
Laval-lagen som, efter många turer, trädde i kraft den april. Se SOU 2008:123.

Ge sedan er uppfattning om följande frågor:
1.     Vad anser EU-domstolen generellt om att villkoren på arbetsmarknaden 
       regleras med kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter?
2.      Vad anser EU-domstolen om Byggnadsavtalet och dess tillämpning?
3.    Vad anser EU-domstolen generellt om EG-rättens förhållande till
       nationella bestämmelser om rätten att vidta fackliga stridsåtgärder?
4    Vad anser EU-domstolen om Lex Britannia?
5.   Vad anser ni om att det i Sverige inte finns fastställda minimilöner?
Är det bra eller dåligt? Bryter Sverige mot utstationeringsdirektivet?

Ja men hur jävla tråkigt låter det inte. Sen dessutom när jag kommer in idag har gruppen gjort allt jäkla jobb redan! Arbetet ska vara inne på söndag och vi brukar skicka in det till varandra för dubelkoll på torsdagkväll. Så nog trodde väl jag fan att jag skulle kunna börja idag. Nej då är alla uppgifter redan klara typ och dessutom gjorda med sån överentusiasm så jag vill spy! De har grävt ner sig i varenda paragraf och varenda artikel de kunnat hitta på området! Så tack vare detta ser jag ut som svarta fåret! Usch! Så nu funderar jag starkt på att hoppa av skiten. Känner ändå att två tentor på två dagar i juni känns lite väl. Tenta 30 poäng (en hel termin) känns lite överambitiöst från min sida. Så det blir nog så. Tur att jag inte köpt några böcker i denna kurs utan använder oss av eg-rättens grunder som för övrigt är en utomordentlig bok! Synd bara att den inte räcker halvvägs för att svara på semenariefrågorna och ingen verkar använda den..

Ja så så ser mitt liv ut idag. Inget glamoröst direkt och något bittert kan tyckas. Men nu tänker jag skita i det här och rikta in mig på avtalsrätten som jag faktiskt inte känner mig allt för stressad med. Läste sjukt mkt i måndags så det ska nog gå om jag håller detta tempo!

Later


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0